Erasmus

Ezen az oldalon található projekteket az Európai Bizottság támogatta. 
Az oldalon megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.

 

 

Feltöltődés Erasmusszal Madeira szigetén

helyszín: Funchal, Portugália
időszak: 2024. április 24-29.
résztvevő: Szászné Süle Annamária
intézmény: Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
projekt címe: További lépéseink a sikeresebb és boldogabb 21. századi iskolánkért
projekt kódszáma: 2023-1-HU01-KA122-SCH-000123688

A Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola Erasmus koordinátoraként vehettem részt az Atlanti-óceán apró szigetén, Madeirán szervezett tanártovábbképzésen, melynek központi témáit az aktív európai állampolgárság, az európai dimenziók az oktatásban, nevelésben és projektszervezésben képezték. A program helyszínéül a főváros, Funchal központjában álló Four Views Hotel előadó termei és teraszai szolgáltak. A résztvevők szállását is a szálloda biztosította, ami folyamatosan lehetőséget adott számunkra az ismerkedésre iskoláink között nemzetközi téren, hiszen a reggelik, a foglalkozások közti szünetek, vacsorák idejében is találkozhattunk és kötetlen beszélgetéseket folytathattunk első sorban angol nyelven.

A tanfolyam tartalma igen hasznosnak bizonyult. A szervező, ETTI Institute Reinhard és Dzintra Deyer vezetésével rendkívül magas színvonalon, profi trénerek, Diana Sproge és Victoria Markeviciene felkérésével bonyolította le a hatnapos képzést, ahová ötven tanár és más iskolai dolgozó tizenegy országból – Magyarország, Németország, Finnország, Norvégia, Hollandia, Szlovákia, Litvánia, Ausztria, Írország – érkezett.

A tanulás minden reggel kilenc órakor egy harminc perces ráhangoló és csapatépítő foglakozással kezdődött az egyik tágas, nyitott, friss levegőjű teraszon, majd elkezdődtek az előadások Erasmus Plus pályázatok készítéséről, sikeres pályázatok, projektek megvalósításának témakörében, és a workshopok interkulturális tevékenységekkel, tapasztalatcserékkel. Egyik délután a disszemináció jegyében telt, ekkor nekem is lehetőségem nyílt bemutatnom iskolánk Erasmus Plus projektjeinek kihívásait és eredményeit.

A legelső találkozásunk alkalmával a résztvevők mindannyian röviden bemutatták iskolájukat, így azonnal kiszűrhettük, hogy mely iskolák foglalkoznak hasonló korú tanulókkal, így a szünetekben és a kötetlen programokon célirányosan tudtuk felvenni a kapcsolatokat egymással. Két nagyon értékes kulturális estünk volt, amikor bemutattuk országaink sajátosságait, természeti kincseit, változatos különlegességeit. Megkínáltuk egymást otthonról hozott finomságainkkal, énekeltünk, táncoltuk egymás táncait, megtanítottunk néhány szót nyelvünkből, és meséltük legendáinkat, történelmünket. Nagyszerű megmerítkezést élhettünk meg az európai kultúrák sokszínűségében, amit folytattunk a portugál világ felfedezésével a közös belvárosi sétáink és vacsoráink alkalmával.

Szabadidőnkben nem csak a szálloda wellness részlegében kapcsolódtunk ki, hanem izgalmas kirándulásokat tettünk a sziget szebbnél szebb tájain. Ellátogattam Funchal botanikus kertjébe, ahová felvonó vitt fel, így megcsodálhattam a várost a magasból is. Sikerült eljutnom a Cabo Girao sziklaszirtre, ahonnan több, mint 500 m magasból tekinthettem le az óceán hullám-mosta partvidékére. Sétálhattam a Levada sétányon, aminek a végén remek kilátás nyílt a csipkés hegytetőkre, meredek, erdő borította hegyoldalakra, mély völgyekre. Igazi kaland volt egy bálnafigyelő katamarán túrán részt venni, ahol rövid uszonyú bálnákat láthattam. Mindezeken túl megtapasztalhattam a sziget rendkívül szeszélyes időjárását, hiszen néhány óra leforgása alatt lezajlott akár mind a négy évszak hidege, melege, csapadéka és hirtelen változó széljárása. Nagyon tetszett a városi piac az egzotikus gyümölcseivel és a halárusok pultjaival.

A tanfolyam sikerességéhez nagyban hozzájárult az ideális helyszín, és a résztvevők igen pozitív hozzáállása, ami azonban igazán megalapozta, az a szervezők gondos előkészülete. A taskcards.de internetes eszköz alkalmazásával könnyen elérhetővé és átláthatóvá tettek minden, a tanfolyamot érintő információt: iskolák bemutatkozását, elérhetőségeit, előadások, workshopok jegyzeteit. Ugyanakkor az elsődleges közösségi médiánkul a WhatsApp-ot választottuk.

Ez a képzés igen sokat adott számomra mind emberileg, mind szakmailag. Nyitottabbá és magabiztosabbá váltam, szívesen vállaltam rövid előadásokat, prezentációkat. Örömmel kommunikáltam angol nyelven, és sikeresen alakítottam ki kapcsolatokat. Ezek eredményeképpen két tanár szeretne Bonnból Magyarországra jönni iskolánkba job shadowing-ra, és egy offenbach-i iskolával diákcserét tervezünk. Egy vilniusi iskolával kölcsönös tanári látogatást szeretnénk megvalósítani. A többi meglévő elérhetőségre is bátran alapozhatunk jövőbeni Erasmus pályázatokat. Remélem, a kialakult kapcsolatokat sikerül megőrizni és hosszú távon tovább építeni.

ÖSSZEFOGLALÓ 2023/2024

Az Erasmus Plus programban 2023. február 20-i határidőre benyújtott rövid futamidejű köznevelési mobilitási (KA122-SCH) pályázat 2023-1-HU01-KA122-SCH-000123688 számmalTovábbi lépéseink a sikeresebb és boldogabb 21. századi iskolánkért címmel támogatást nyert.

A projekt megvalósításának időtartama alatt (2023. 06.01. – 2024. 05.31.) 16 tanári mobilitást és egy 10 fős csoportos diákmobilitást valósítunk meg, amikről a beszámolókat megosztjuk iskolánk honlapjának Erasmus oldalán.

 

DISSZEMINÁCIÓ

  1. Simáné Meleg Anna
    matematikatanár
    Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
    Kurzus: LOGIKALAND! Legyen élmény a matematika, játékok
    bűvöletében!
    Képző: JUTAKI Bt. Hungary Expert a Tanárokért és a Diákokért
    Rovinj (Horvátország), 2023. július 16-22.

Logika – kaland – LOGIKALAND!

Iskolám – a Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola – sikeres Erasmus+ pályázatának köszönhetően csodás hetet tölthettem el az Isztriai-félszigeten elterülő festői szépségű kicsiny városban, Rovinjban.  Matematika szakos pedagógusként a LOGIKALAND! Legyen élmény a matematika, játékok bűvöletében! – Fejlesztés és tehetséggondozás matekos játékokkal, tevékenységekkel és feladatokkal- tanfolyamot választottam, amelyen 2023. július 16-22. között vettem részt.

Egy patinás gimnázium épületben, melynek falán a következő idézet „Non scholae, sed vitae discimus.” (Seneca) (Nem az iskolának, hanem az életnek tanulunk.) olvasható voltak a kurzusok foglalkozásai délelőttönként 8:30 és 12:45 között klimatizált, jól felszerelt, légkondicionált termekben. Kurzusunk résztvevői alsó illetve felső tagozaton matematikát tanító pedagógusok voltak a fiatalabb s az idősebb (jó magam is) korosztályból vegyesen.  Szuper kis csapat jött össze!

Vezetőnkben, Rácz Ildikó személyében egy rendkívül felkészült, lelkes, agilis szakembert ismerhettünk meg, aki a mindennapokban bevált, kipróbált feladatait, eszközeit, játékait osztotta meg velünk. Ő maga is sok sikereket ért el a tehetséges gyermekekkel pályafutása során, amelyre méltán büszke lehet. Jól ötvözte az agyat megtornáztató logikai feladatok, illetve a manipulatív, saját magunk elkészített játékok arányát. Ildikó saját játéktárát hozta el szemléltetésül, kipróbálás céljából. Rengeteg ötletet, gyakorlati tanácsot kaptunk a hét folyamán.  Saját magunk készítettük el jó néhány játék költséghatékony változatát (pl. tojás- és szív tangram; térbeli amőba; ördöglakat – fakanál, fonal és két fagolyó segítségével stb.). Ildikó tudása, tájékozottsága, kreativitása s hatalmas lendülete magával ragadott bennünket.

Háromszakos pedagógusként mindig is a matematika oktatását éreztem legközelebb magamhoz. Próbáltam és folyamatosan próbálom a gyerekekkel megszerettetni ezt a nem könnyű, de csodálatosan szép tudományt. Eloszlatni a matematikát körülvevő misztikumot, a tévhitet, hogy ez a tantárgy csak a kiváltságosok, okosak tudománya. A nehezebben haladókkal is megértetni, hogy számukra is fontos, és főleg nem megfoghatatlan. A kurzuson alkalmam nyílt új ismereteket szerezni, illetve a meglévőket felfrissíteni. A kurzus főleg a tehetségesgondozásra volt kihegyezve, de én már ott tudtam, hogy melyik játékos eszközt, módszert hogyan tudom majd alkalmazni a „más tantárgyból fogékony” gyermekek megnyerésére, a matematika megszerettetésére, tudásmegosztásra. Köszönet érte Ildikónak és a csoport minden tagjának!

A délutánok az aktív pihenésről szóltak. Lehetőségünk volt Rovinj nevezetességeivel megismerkedni. Megtekintettük az óváros legmagasabb pontján lévő Szent Eufémia-székesegyházat, Szent kereszt kaput, a macskaköves utcák kopott köveit, a középkori eredetű ódon házak virágokban pompázó ablakait, a városi piacot, hajókikötőt. Esténként a tengerparton vacsoráztunk, ABBA koncerten táncoltunk. Természetesen a strandolás sem maradhatott el. Szerda kora este hajóval eredtünk a delfinek nyomába, sikerült is lencsevégre kapnunk néhányukat, megcsodálhattuk kecses mozgásukat. A hajón megismerkedtünk más kurzuson lévő magyar, illetve más országból érkezett kollégákkal. Csütörtök délután az alig 30 kilométerre lévő Pulába látogattunk el kollégáimmal, ahol megcsodáltuk az Amfiteátrumot, hol egykor gladiátorok harcoltak egymással. Megnéztük az óváros szépségeit, Ikerkaput, s sétáltunk a Titó parkban. S az egyik árnyas cukrászda teraszán egy hatalmas fagylalt kehellyel hűsítettük magunkat. A tanfolyam utolsó napján végig hajóztunk a félsziget csipkézett partvonalának egy részén, strandolhattunk majd a hajón egy finom ebéd után együtt mulattunk, énekeltünk magyar, angol, horvát kollégákkal.

Rendkívül tartalmas hetet, csodás napokat töltöttem Rovinjban. Köszönet érte a szervezőknek, az Ersamus+-nak, s mindenkinek, aki munkájával hozzájárult.


2. Czenthe Sarolta
tanító
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Kurzus: Mindfulness for Educators 
Képző: Atlantic Language Galway
Galway (Írország) 2023. július 31-augusztus 4.

Tudatos jelenlét az élet minden területén

Megnézed a kilincset, mielőtt lenyomod, hogy belépj egy ajtón? Férfi vagy nő vezette a buszt, amivel reggel munkába mentél?

Nap mint nap automata üzemmódban létezünk, legtöbb cselekedetünk automatikus, berögzült. Napi rutinok, fontos teendők, a fejünkben gondolatok kavarodnak, multitasking…, így élünk. Pihenésre van szükségünk. Nemcsak a testünknek, az agyunknak is. Ki kell kapcsolnunk a nyüzsgő gondolatokat. Hogyan tudjuk ezt elérni? Meditációval. Ennek legegyszerűbb módja, hogy a légzésünkre figyelünk. Ezzel „kitisztul” az agyunk, múlik a stressz, a további feladatainkra jobban tudunk összpontosítani, vagyis „jelen leszünk”. Jelen leszünk a saját érzelmeink, saját működésünk felismerésében, így kontrollálni is tudjuk azokat – befelé figyelés. Jelen leszünk a társas kapcsolatinkban, jobban tudjuk azokat megélni, a többieket megérteni, elfogadni – kifelé figyelés. A mindfulness segítségével csökken a stressz és a szorongás, nő a kreativitás és a teljesítmény, javul a mentális egészség.

Többek között a fentiekről szólt az ötnapos kurzus Galwayben, Írország nyugati részén. Az Atlantic Language School szervezésében 3 mindfulness csoport is indult ebben az időszakban. Nem csoda a sok jelentkező, hiszen rohanó világunkban egyre többen érzik a tudatos jelenlét fontosságát. A tanfolyam alatt megismerkedtünk a mindfulness elméletével, majd sok-sok gyakorlatot végeztünk. Ezek a meditáción túl a koncentrált figyelem fejlesztésére is szolgáltak. A mi csoportunkat Donal vezette, aki a mindennapjait is a tudatos jelenlét szellemében éli. A reggeleket (amennyiben az ír időjárás engedte) az Atlantic Language tetőteraszán kezdtük. Légző- és koncentrációs gyakorlatokkal indítottuk a napot, majd a tanteremben következtek az elméleti- és tesztfeladatok. Élveztük, hogy „tananyagon” kívül az angol nyelvet is gyakorolhattuk, hiszen egy nemzetközi csapat gyűlt össze.

Az itt tanultakat a magánéletben és az oktatás területén is mindenki tudja majd használni. A csoportban több egyetemi tanár is volt, akik a hallgatóikkal való eredményes kommunikáció miatt választották a mindfulnesst, a kisebb gyerekekkel kapcsolatban pedig a figyelem fejlesztéséhez kaptunk segítséget.

Délutánonként workshopok vagy az ír kultúrát bemutató programok voltak. Résen kellett lennünk, mert a jelentkezési helyek hamar beteltek. Szerencsére még „itthonról” kettőt online is lehetett foglalni, így a hétfő délutáni vezetett városnézésre és a szerdai buszos kirándulásra a Moher-sziklához már fix helyem volt.  Az ír táj maga a csoda! Még a hektikus időjárás sem tudta befolyásolni a természeti szépségek élvezetét. A fontos: mindig legyen nálunk vízálló, kapucnis dzseki/esőkabát, vízálló, kényelmes cipő! Kb. 5 percenként kisüt a nap vagy elered az eső, a szél pedig majdnem mindig fúj. Hamar meg lehet szokni ezt a változatosságot, egy idő után már fel sem tűnik, annyira leköt a táj szépsége, a gazdag ír kultúra és a rendkívül szívélyes ír emberek kedvessége. A Moher-szikláknál gyakorolhattuk is a tudatos jelenlétet: hallgattuk az óceán morajlását, figyeltük, ahogyan a hullámok csapkodják a partot, néztük a gyönyörű táját. Amíg a buszon utaztunk, Jerry a sofőr mesélt. Mesélt az adott tájról, az ír történelemről, még egy kicsit a családja legendáiba is betekintést nyújtott: az ír hagyományoknak megfelelően miként házasodtak össze a nagyszülei. Roppant élvezetes volt hallgatni a humoros történeteket. Ír népdalokat is énekelt.

Az utolsó napon, pénteken délután sikerült egy workshopra beférkőznünk, ahol az ír kultúra, többek között az ír mesék és azok legendás lényei is a témák között szerepeltek. Estére Donal egy közösségi házba hívta meg kis csapatunkat, ahol a mindfulness szellemében légzőgyakorlatokat végeztünk, majd következett a nem mindennapi „tánc”, melynek lényege a testünkre irányuló belső figyelem gyakorlása a zene ütemére.

A több mint egyheti Írország felejthetetlen élmény számomra. Élveztem minden percét. Sok új dolgot tanultam a világról és magamról is. Az Atlantic Language pedig profin megszervezett mindent a résztvevők számára.  


3. Kádár Gabriella Zsófia
rajztanár
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Kurzus: Varázsold elő tanítványodból a talentumot
Rovinj (Horvátország) 2023. július 16-22.

Varázsold elő tanítványodból a talentumot – Komplex 3+T

 

A Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola Erasmus pályázatának keretében először vettem részt külföldi kurzuson 2023. július 16-22-ig. A Varázsold elő tanítványodból a talentumot kurzust választottam, mert felkeltette érdeklődésemet a képességfejlesztés ilyen komplex megközelítése. Rovinj városkában volt a továbbképzés. A városka csodálatosan szép. Gyönyörű helyszínek, festői képek! Csodálatos egy hét volt. Nemcsak a látnivalók kápráztattak el, de a kurzuson szerzett ismeretek is sokat adtak számomra. A kurzus vezetője Orbán Sándor volt, aki lelkesedésével minden részvevőt magával ragadott. Tartalmas 5 napot töltöttünk együtt.

Az oktatás minden nap fél kilenctől egy óráig tartott kényelmes klimatizált termekben, így aztán még a meleg sem vonhatta el senki figyelmét. A foglalkozások tartalmasok, érdekesek voltak. Mi is kipróbálhattuk a különböző területeken történő fejlesztéshez használható feladattípusokat. Rajzoltunk, festettünk és tornásztunk is. A labdás feladatok különösen izgalmasak voltak számunkra, hiszen többségében más szakterületen dolgozunk, a csapat rendkívül színes volt: a rajz szakostól az informatika szakosig mindenféle szaktanár megtalálható volt a csoportban. A tehetséggondozás minden területen rendkívül fontos! Sok új ismeretség is köttetett ebben az időszakban, ami a mindennapi munkánkban eredményes együttműködésre adhat majd lehetőséget.

Az első nap általánosságban ismerhettük meg Orbán Sándor módszerét. Művészetek+ Tudomány+ Sport együtt fontos! Tehetséggondozás: affektív, kognitív és szomatikus képességek párhuzamos fejlesztése kell, hogy megvalósuljon az igazi tehetséggondozáshoz. A következő napokban aztán minden nap egy újabb terület fejlesztésével ismerkedhettünk. Minden alkalommal ki is próbáltuk, milyen feladatokkal valósulhat meg a hatékony fejlesztés. Rajzoltunk, festettünk; ugráltunk, labdát dobtunk; tudományos előadást tartottunk. Az utolsó nap megismerkedhettünk a program eddigi sikereivel is.

A tartalmas délelőttöket tartalmas délutánok egészítették ki. A városkában majd mindennap sétálgattunk, hiszen Rovinj szépségével nem lehet betelni. Jártunk Pulában, ahol megnézhettük a római romokat is. Izgalmas delfintúrán vettünk részt a naplementében. Természetesen nem maradhatott el a tengerben való fürdőzés sem! Megkóstoltuk a helyi ízeket is.

A visszautazás előtt a programot egy csodálatos hajóút zárta, ami méltó befejezése volt a hétnek. Gyönyörű látványok, finom ebéd és fergeteges hangulat!

Nagyon köszönöm, hogy ott lehettem! Köszönöm a fantasztikus szervezést, a tartalmas programokat, és hogy egy nagyon hasznos kurzuson vehettem részt!


4. Zsigri Marianna
angol nyelvtanár
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Kurzus: ICT in Education
Prága (Csehország) 2023. augustus 7-11.

Első kurzusom

A Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola Erasmus pályázatának keretében először vettem részt külföldi kurzuson 2023. augusztus 7-11-ig az International Training Centre szervezésében. Az ICT in Education kurzust választottam. A továbbképzés Csehország fővárosában, a száztornyú Prágában volt egy nagyon modern irodaépület 3. emeletén, ahol más kurzus nem zajlott párhuzamosan, így csak saját csoportom tagjaival és a kurzus szervezőivel tudtam megismerkedni. A környezettudatosság jegyében repülő helyett nemzetközi vonattal utaztam. A szállásomat már tavasszal lefoglaltam a város központjában, így a képzés helyszínétől és a főbb nevezetességektől 10 percnyi sétára laktam. A kurzust azért választottam, hogy „digitális bevándorlóként” jobban megérthessem a „digitális bennszülöttek” világát. A képzés célja az volt, hogy megismertessen olyan alkalmazásokkal, weboldalakkal, egyszerűbb programokkal, amelyekkel érdekesebbé tehetjük a tanítás-tanulás folyamatát, motiváltabbá váljanak a diákok, hiszen olyan felületeket, eszközöket hívtunk segítségül a tananyag elsajátításához, amelyekben járatosak.  Lehetővé teszik a figyelem és az érdeklődés fenntartását, megőrzését. A csoportban mindenki Erasmus+ keretében vett részt, 1 román, 2 görög, 1 spanyol és 1 magyar (én) résztvevő volt. A 2 görög hölgy közül az egyik nem beszélt angolul, így ő inkább megfigyelőként vett részt a kurzusban. Rajtam kívül mindenki tapasztalt Erasmus+ résztvevő volt. Az első napon mindenki bemutatkozott és bemutatta saját iskoláját is. Erre az alkalomra én egy power point bemutatóval készültem.

A tanárunk Morgan Vaček – tanártovábbképző és középiskolai tanár is egyben- volt, aki nagyon oldott légkört teremtett. Az első napokban Iva Brozova,  majd  David Brož, az ITC részéről egész héten a segítségünkre voltak, folyamatosan ellenőrizték, hogy a kurzuson rendben zajlanak-e az órák, van-e valakinek problémája, kérése. A szünetekben tea, kávé és nassolnivalók mindig a rendelkezésünkre álltak.

A kurzuson jó arányban szerepelt az elmélet és a gyakorlat. Az első nap megvitattuk az online alkalmazások lehetséges előnyeit és hátrányait, beszámoltunk róla, hogy ki milyen informatikai eszközöket, alkalmazásokat használ saját gyakorlatában. Kiderült, hogy az online oktatás hozzánk hasonlóan próbára tette a többi ország iskoláit is, és hogy az akkor megszerzett tudásból mindenki örömmel használ néhányat az iskolai keretek között is. A mobiltelefon iskolai használatáról és annak szabályozásáról illetve problémáiról is megosztottuk tapasztalatainkat.  Ezzel kapcsolatban két gondolatébresztő videót is megnéztünk, majd megvitattunk az órák során: Simon Sinek on Millennials in the Workplace és Jean Twege – iGen: The Smartphone Generation.

Alkalmazások, melyeket kipróbáltuk a hét folyamán: Quizizz, skribbl.io, QuiverVision, Weebly, QR-code-generator, learningapps, Canva, Ozobot, ChatGPT. Néhányban ezek közül hosszabban is elmélyedtünk, például  weblapot készítettünk a Weebly segítségével. A QUIZIZZ learning platform használatával részletesebben is megismerkedtünk. Hogy megértettük-e, azt azzal mutattuk meg, hogy egyenként legalább öt kérdésből álló feladatsort állítottunk össze egymásnak, majd – mint a tanulóknak órán – meg is oldottuk/oldattuk azokat. Nagyon tetszett az egész alkalmazás, legtöbbünknek ez csak hallomásból volt ismerős.

Az egyik etapot színezéssel kezdtük. Nem tudtuk mire vélni a dolgot, de pihenésképpen jó volt elbíbelődni vele. Aztán kiderült, hogy ez egy Team Viewer telefonos applikáció, mellyel ezeket a rajzokat 3D-ben életre kelthetjük. Sajnos fizetős….

Hétfőn délután közös prágai városnézésen vettünk részt, bejártuk a belváros leghíresebb nevezetességeit. Egy délután nagyon kevés Prága megismerésére, így a kurzus többi napján is délutánonként többnyire gyalogosan bejártam Prága óvárosát, a várnegyedet és elmentem a távolabb eső külvárosi részekre is, a tömegközlekedés kiváló. Napi átlag 14 km-t tettem meg lábon.

Prága  egy varázslatos város! Az épületek, a rengeteg látnivaló, a hangulat… Csodálatos volt!


5. Vörös Beatrix
testnevelő tanár
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Kurzus: Tanári jóllét: tanártámogató tréning, coaching és mentorálás a modern kihívások leküzdésére
Képző: Europass Teacher Academy

Rovinj (Horvátország) 2023. augusztus 6-12.

A csodálatos Isztria

A viharos éjszakai utazás után reggel kellemes időjárás fogadott minket Rovinjban. A szállásunk az óvárostól 15 perc távolságra volt, nem túl messze az iskolától. A szombati nap a város felfedezésével telt, bejártuk a sikátorokat és a tengerpartot egyaránt. Vasárnap délelőtt tele lelkesedéssel és kíváncsisággal mentünk el a regisztrációra. Tetszett az iskola épülete és találkoztam ismerősökkel is, akik szintén az én képzésemre jelentkeztek. Délután megismerhettem a tréneremet, aki ízelítőt adott a hét során feldolgozásra kerülő tananyagról, beszélt az egyéb programokról majd együtt átmentünk egy közös, ismerkedéses vacsora helyszínére. Útközben leszakadt az ég, hatalmas jégeső elől kellett menekülnünk. Hétfőn kezdődött a várva várt oktatás, 8.30-tól 12.45-ig tanultunk kisebb szünetekkel. Az első nap az önismereté volt. Tanári stressz elkerülése önismerettel, hatékony stratégiákkal. Motivációs eszközöket kerestünk és a motiváció pszichológiájáról beszélgettünk.  Kedden coachingoltunk, a miérteket kerestük, életünk meghatározó eseményeit elemeztük és az érzelmi intelligencia ismérveit kutattuk. Megpróbáltunk megszabadulni a negatív automatikus gondolatoktól és a kognitív torzításoktól, valós események feldolgozásával és szituációs gyakorlatokon keresztül. Szerdán a Carl Rogers-i pozitív pszichológiával foglalkoztunk, megbeszéltük, hogyan lehetünk empatikusak, játszottunk az értő figyelem fejlesztésére és sorra került a kiégés, aminek a leghatásosabb ellenszere a VÁLTOZÁS. Szó volt még a stressz managementről is, hatékony időgazdálkodási tippeket kaptunk.  Csütörtökön az asszertív kommunikáció következett, célok, jogok, jellemzők. A saját jogaim képviselete, hogy közben figyelembe vegyem a másikat, tiszteletben tartsam az ő véleményét is. Nagyon sok gyakorlati tanácsot kaptunk, amivel biztosan elérjük a célunkat. Megtanultunk nemet mondani, ami bizony sok esetben nem könnyű.  Pénteken a csoportdinamika megfigyelésére is szolgáló játékkal kezdtünk és probléma megoldási technikákat gyűjtöttünk. Ismét choachingoltunk – tárgyakká változtunk és ez által kutattuk, elemeztük önmagunkat. Majd következett a zseniális 4 évszak játék, amiben az erősségeink és a gyengeségeink domborodtak ki. A nap, illetve a hét zárásaként kisebb csoportokban értékelni kellett a képzést. Az én csoportom versbe szedte az élményeit.

„Sárkányszelídítés”

Elutaztunk Rovinjba, várt itt minket Ramóna.                                                                                                                                „Viharosan” érkeztünk, jégesőben étkeztünk.

Gyorsan motiváltak lettünk, azonnal célokat kerestünk.  
Legjobb az aktív tanulás, de legfontosabb az asszertivitás.

Megtanultunk nemet mondani, nem kell már „idegállapotba” kerülni.         
Tudom már mik a jogaim, nem vacognak a fogaim.

Kiégni már nem fogunk, Ramóna volt a coach-unk.                                                                                                                       A négy égtáj felé néztünk, mindannyian belefértünk.

Szelídebb lett a „sárkányunk”, lassan már hazatalálunk.                                                                                                              Jól éreztük magunkat, többé már nem „tépjük” a hajunkat.

A délutáni programok is a „jóllét” jegyében teltek. A szállásunkon rendelkezésre álltak kerékpárok, amivel kisebb-nagyobb túrákat tettünk a félszigeten. Felderítettük a legszebb strandokat, este bebarangoltuk az óváros összes zegzugos utcáját. Voltunk hajókiránduláson delfineket csodálni, és minden este gyönyörködtünk a naplementében. Finom pizzákat és fagylaltokat ettünk. Szombaton, a kurzus záróprogramja Vrsar szigetére vitt el minket egy hajókirándulás keretében, ami hasonlított Rovinjra, csak kicsiben. Megnéztük a városka tetején álló templomot, felmásztunk a templom mellett álló toronyba, megcsodáltuk a gyönyörű kilátást a tengerre és a környező szigetvilágra. Fürödtünk a nyílt tengeren, ahol be lehetett ugrálni a hajóról a vízbe. Majd búcsúzóul kaptunk egy finom ebédet. Csodálatos volt számomra ez az egy hét. Rengeteg hasznos, gyakorlatias tanácsot kaptam a tréneremtől, amit szeretnék majd továbbadni a kollégáimnak.  Azért, hogy ők is „jóllétben” legyenek, mint önmagukkal, mint a kollégáikkal és nem utolsó sorban a tanítványaikkal. Megtapasztalhassák, hogy milyen jó érzéssel tölti el őket egy pozitív pszichológián és asszertív kommunikáción alapuló kapcsolat.   

 Hálás vagyok és nagy köszönettel tartozom a szervezésért Véghné Juhász Krisztina és a „Hungary Expert a tanárokért és diákokért” csapatának, a tréneremnek, Szász Ramónának, az iskolám koordinátorainak Szászné Süle Annamáriának és Kissné Papp Gabriellának és mindazoknak, akik hozzásegítettek ehhez a felejthetetlen élményhez.    


6. Szásziné Győri Éva
tanító, intézményvezető-helyettes
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Kurzus: Csapatépítés: együttműködést, empátiát, toleranciát fejlesztő technikák

Rovinj (Horvátország) 2023. augusztus 6-12.

Csapatépítés: együttműködést, empátiát, toleranciát fejlesztő technikák

Iskolánk, a Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola Ginczli Lajosné igazgató asszony irányítása alatt már 2 éve vesz részt mobilitás pályázaton. Az idei sikeres pályázatnak köszönhetően több kollégámmal együtt én is részt vehettem Erasmus+ program keretében szakmai továbbképzésén Rovinjban (Horvátország).

Az előkészületekben nagyon sokat segített Szászné Süle Annamária és Kissné Papp Gabriella, akik a lehetőségekről és az adminisztrációs feladatokról tájékoztattak minket. Izgatottan készültem az útra, melyre a férjem is elkísért. Megérkezésünk estéjén találkoztunk az előző heti képzésen résztvevő kollegáimmal, akik megosztották velünk tapasztalataikat. Elmondták, hogy milyen volt a képzésük, és hogy mit érdemes a településen megnéznünk.

Az általam választott „Csapatépítés: együttműködést, empátiát, toleranciát fejlesztő technikák” elnevezésű továbbképzés 2023.08.06-12-ig tartott. A képzés nagyon jó hangulatban telt, bővelkedett drámapedagógiai elemekben, iskolai keretek között is megvalósítható gyakorlatorientált feladatokban. Az egy hétig tartó képzésen sok együttműködést segítő, empátiát, toleranciát fejlesztő technikát tanultam. Fejlődött az önismeretem, a memóriám… Uhrin Csaba nagyon felkészült, jó trénerünk volt, gyorsan közösséggé formálta kis csapatunkat.

Nagyon jó volt, hogy iskolánkból, a Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskolából egyidejűleg többen is voltunk Rovinjban. Így nemcsak újonnan megismert pedagógus kollégákkal építhettem a közösséget (csapatot), hanem saját munkatársaimmal is.

Bár a képzés napjain leginkább csak a képzés előtt és után találkoztunk, a szombati hajókiránduláson már együtt vehettünk részt. A közös élmény még közelebb hozott minket egymáshoz. Délután és este az Erasmus+ mobilitásnak köszönhetően megismerhettem Isztria kulturális és művészeti centrumát és élvezhettem a gyönyörű környezet adta lehetőségeket. Nagyon tetszett a város hangulata, légköre, a tenger közelsége. Az emberek barátságosak voltak, az ennivaló finom volt.  Ámulatba ejtettek az ég színei, a naplementét többször is fotóztuk. Találtunk egy strandszakaszt, ahol apró kavicsos volt a talaj, nem kellett cipő a vízbemenetelhez. Volt a közelben pékség, ahol minden nap be tudtuk szerezni a friss kenyeret….Összességében minden adott volt, hogy jól érezzük magunkat, a szállásunk is nagyon jó helyen volt…. Minden este sétálhattunk az óvárosban…Hallgathattuk az utcazenészeket, akik pillanatok alatt  elvarázsoltak vagy teremtettek utcabál hangulatot.

Nagyon jól éreztem magam, bármikor visszamennék.


7. Szászné Süle Annamária
angolnyelv-tanár
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Kurzus: Building and Maintaining a Positive Classroom Environment with Coaching Tools and Communication

Rovinj (Horvátország) 2023. július 28 – augusztus 7.

Inspirációt kaptunk pedagógiánk megújításához

Iskolánk nyertes Erasmus Plus pályázatának köszönhetően tanártovábbképzésen vehettem részt egyik kolléganőmmel a horvát tengerparton fekvő festői szépségű kisvárosban, Rovinjban. A mobilitás során megélhettem az új helyek felfedezésének örömeit, és a tanulás mellett változatosan eltöltött szabadidő harmóniáját.

Utazásunk első napját Szlovéniában töltöttük, ahol két világhírű turista látványosságot látogattunk meg. Először Postojnába mentünk az óriási cseppkőbarlangba, aminek belsejében kisvonattal közlekedtünk, majd gyalogtúrát tettünk álmélkodva a szebbnél szebb kőképződmények között. A nagy nyári melegben először jólesett a hűvös barlangi levegő, de végül jól átfagytunk. Innen a 800 éves, 123 méter magas sziklába épített tündérmesékbe illő predjamai várhoz autóztunk, ami a XV. században a szlovén rablólovag, Erasmus von Luegg birtokában volt. A földrajzi, történelmi és kulturális ismereteink bővítését követően indultunk tovább Rovinj felé.

A tanfolyam vasárnap kezdődött délelőtti regisztrációval, tájékoztatóval, és egy ismerkedéssel egybekötött közös vacsorával. Hétfőn és kedden a coaching technika elméleti alapjairól tanultunk összehasonlítva a hagyományos tanítási módszerek folyamataival, valamint újra gondoltuk saját tantermi kihívásainkat, és azok lehetséges megoldásait. A hét második felében gyakorlati feladatok kerültek előtérbe, amikkel csoportokban, illetve pármunkában foglalkoztunk. Kipróbáltunk többféle coaching eszközt, mint például a megfelelő kérdésfeltevést, a coaching wheelt, a tanulói SWOT- vagy SLO analízist. A legfontosabb tanulság számomra az volt, hogy a problémákra adott válaszok már bennünk vannak. Jó kérdésfeltevéssel és eszközökkel meg tudjuk találni a megoldásokat, és az elakadásainkon túl tudunk lendülni. Hasonlóképpen utat tudunk mutatni tanítványainknak is. Pénteken a csoportunk minden tagja bemutatta saját projektjét, egy coachinggal megtámogatott tanóra vázlatát. A csoportunknak nyolc tagja volt, heten Magyarorszáról, egy fő pedig Katalóniából érkezett. A közös tanulás igazán pozitív légkörben zajlott, sokat formálódott gondolkodásunk néhány nap leforgása alatt, és inspirációt kaptunk pedagógiánk megújításához. Trénerünk lelkesedése ránk is átragadt.

A délelőtti tanulást követően igyekeztünk a szabadidőnket hasznosan eltölteni. Részt vettünk delfinleső hajókiránduláson, megnéztük Porecsben az Euphrasius-bazilikát, aminek építése még a keresztényüldözéskor, a IV. században kezdődött, és jelenleg a világörökség részét képezi. Buszkirándulás keretében meglátogattunk két hangulatos, hegytetőn elhelyezkedő, várfallal körülvett kis falut, ahonnan gyönyörködhettünk a csodálatos kilátásban. Mindemellett naponta úsztunk, fürödtünk a tengerben, és esténként jártuk Rovinj zegzugos utcácskáit, időnként hódolva a horvát konyhaművészetnek egy-egy hangulatos étterem teraszán.

A tanfolyam szombati zárására tervezett, hajókirándulással egybekötött kapcsolatépítő találkozás a többi tanfolyam résztvevőivel az időjárási viszonyok miatt nagy bánatomra elmaradt.

A hazafelé vezető utunkon azonban koordinátor társammal már az őszi Erasmus napokat kezdtük tervezni az iskolánkban!

Úgy érzem, az új tanévet szakmailag felfrissülve, új szemléletmóddal és pozitív hozzáállással fogom tudni elkezdeni. Hálás vagyok, hogy élhettem az Erasmus Plus nyújtotta lehetőséggel, és a Jutaki Bt, Hunagary Expert a Tanárokért és a Diákokért színvonalas képzésén vehettem részt.


8. Takácsné Balogh Edit
matematika- és kémiatanár
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Kurzus: Játék-Kaleidoszkóp: játékok kicsiknek és nagyoknak

Rovinj (Horvátország) 2023. július 16 – 22.

Játék-Kaleidoszkóp: játékok kicsiknek és nagyoknak

Július 16-22. között az Erasmus+ támogatásával egyhetes továbbképzésen vehettem részt a horvátországi Rovinjban. Mivel szeretek játszani és szakköri keretben a gyerekeknek is tartok logikafoglalkozásokat, izgatottan vártam a képzést. A helyszínül szolgáló iskola nagyszerű körülményeket biztosított tágas és klimatizált tantermével. Meglátva a rengeteg játékot, igazi Kánaánban éreztem magam.

A trénerünk, Móricz Márk lelkes vezetésével megismerkedhettünk a játékos archetípusokkal, a játékok szerepével, csoportosításával, módjaival. Áttekintettük a játékkultúra történetét, fejlődését és a modern társasjátékokat. Sok segítséget kaptunk abban, hogyan igazodjunk el a társasjátékok között, hogyan válasszunk a gyerekek életkorához, személyiségéhez, helyszínhez megfelelő játékot. Az elmélet mellett természetesen rengeteget játszottunk. A foglalkozásokon mindig remek hangulat uralkodott, miközben újabb és újabb közösségi és társasjátékokat ismertünk meg. Igyekeztem a lehető legtöbbet kipróbálni, de néha magával ragadott egy-egy addig ismeretlen játék, és sajnáltam, hogy vége a foglalkozásnak.  A csoporttagok között is remek együttműködés alakult ki, változó csoportösszetételben, egymást is tanítva gyakoroltunk. Szeretném a tanultakat a kollégáimmal és a tanítványaimmal is mielőbb kipróbálni.  

 

Délutánonként megismertük a helyi nevezetességeket, barangoltunk Rovinj festői kis utcáin, strandoltunk, és nem maradhatott ki a tengerparti vacsora sem. Nagyszerűek voltak a szervezett programok is: az ismerkedő vacsora, a naplementés delfintúra és a hajókirándulás az utolsó napon.

Sok-sok élménnyel és szakmai ismerettel gazdagodtam a tanfolyam során. Köszönöm a szervezők a munkáját, és remélem lesz még lehetőségem részt venni hasonló képzésen.


9. Zvara Szilvia
matematika- és fizikatanár
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Kurzus: Projek alapú tanulás (PBL) megvalósítása a tanteremben

Rovinj (Horvátország) 2023. július 16 – 22.

Egy nyári projekt!

Én még egyetlen nyárnak sem indultam neki tervek nélkül. Volt, hogy megvalósultak, de sajnos az is előfordult, hogy nem.

Idén egy egészen új terv megvalósítására készültem az Erasmus ösztöndíjprogram keretében.
Az iskolai pályázat részeseként Rovinjban bővíthettem ismereteimet a projekt alapú tanulás témakörben. A téma, azon belül is a megvalósítás tantermi lehetőségei, már régóta foglalkoztatnak, ezért nagyon vártam a kurzust.
Nem csalódtam. Egy jól felépített, az elméleti részt sok-sok gyakorlattal kiegészítő képzésnek köszönhetően már meg tudok alkotni egy minőségi PBL óratervet, és reményeim szerint képes leszek tanítványaimat megfelelően segíteni egy ilyen feladatban. Trénerünk, Carrick Orsolya felkészültsége, tapasztalata, motiváló személyisége és tanulótársaim kreativitása sokat segítettek ebben. Köszönöm nekik. Orsinak nem volt könnyű dolga, hiszen csoportunkban 6 – 18 éves korig tanító kollégák közül mindenki képviseltette magát.
Ennek a sokszínűségnek lett végül egy nagyszerű hozadéka: ráláthattunk, megtapasztalhattuk, hogyan fejlődhet, teljesedhet ki ez a módszer a gyerekek érésével.

Ezek a napok nem csak a tanulásról szóltak, a szabadidőnkben kollégáimmal, akikkel az iskolai projekt keretében együtt érkeztünk a képzéseinkre, felfedeztük a várost, ami erre a pár napra az otthonunkká vált.
Rovinj egy kiálló szirtfokra épült festői szépségű városka az Isztriai-félsziget nyugati részén. A tulajdonképpeni városmag két, egy kis félszigeten (egykori szigeten) emelkedő dombon fekszik. Rovinj óvárosa a dombtetőről messze tekintő Szent Eufémia-templom köré tömörült. Utcácskái szűk, hegyről le és föl kacskaringózó sikátorok. Az olasz, velencei múlt letagadhatatlan, minden részletében felfedezhető. A várost hosszan körbeölelő tenger pedig csodálatos látvány nyújt mindig, viharosan is.
Mivel saját autóval tettük meg a Gödöllő – Rovinj távolságot, csak rajtunk állt, hogy a délelőtti (8.30-13.00) kurzusaink után mikor, merre indulunk, mit fedezünk fel a környékből. Voltunk Pulában is, ahol igyekeztünk az ott töltött idő alatt minél többet megnézni a város nevezetességeiből, nem utolsó sorban több strandot is kipróbáltuk ezekben a napokban.
A kurzust is egy nagy közös hajókirándulással zártuk, ahová mindenki eljött, aki ebben az időben valamilyen ERASMUS+ képzésen vett részt. Ezen megerősödtek azok a kapcsolatok, amiket a hét folyamán kialakítottunk, sőt a jó hangulatnak köszönhetően születtek újak is.

Nagyon jól éreztem magam ezen a mobilitáson. Szakmai újdonságokkal, szép élményekkel feltöltődve, lelkesen jöttem haza. Szeretném ezeket a tapasztalatokat így átadni kollégáimnak, tanítványaimnak. Buzdítva őket arra, hogy használjanak ki minden lehetőséget az új tapasztalatok megszerzésére.

Visszautalva az első mondatokra, örömmel mondhatom, az ide nyár új terve megvalósult, és nem is lehetett volna jobb.


10. Csaplár Lilla
történelem-földrajz szakos tanár
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Kurzus: Introduction to Educational Neuroscience

Rovinj (Horvátország) 2023. augusztus 6-12.

Kalandok Rovinjban

Az Isztriai-félszigeten felejthetetlen napokat töltöttünk 2023 augusztusában. Introduction to Educational Neuroscience kurzuson vettem rész angol nyelven, én voltam a csapatban az egyetlen, aki nem angolt tanít, hanem a nyelvtudás egy plusz skills számára. A téma nagyon izgalmasnak ígérkezett:  az agy működése, híres tudósok kutatásai, az idegtudomány, az emberi psziché, genetikai hátterünk hogyan hat a gondolkodásunkra, iskolai teljesítményünkre, személyiségfejlődésünkre, készségeinkre, magzati kortól kezdődően hogyan fejlődik az agyunk, milyen feladatokat lát el a jobb és a bal agyféltekénk, hogyan növelhetjük a teljesítményét, milyen napi szinten a ritmusunk, kisgyermekkortól milyen hatások befolyásolják az agy fejlődését. Betegségek hatásai, készségfejlesztő technikák a legújabb kutatások tükrében. Pihenés, a minőségi, elegendő alvás fontossága a memóriánk védelme érdekében kiemelkedően fontos. Tanárunk Gordana  angolt és olaszt is oktat, kutatásokat végez, egy nagyon felkészült, szakmailag elhivatott, kvalifikált, rendkívül érdeklődő és nyitott személyiség, öröm volt vele tanulni. Roppant széles körű ismereteit Amerikában és Nagy-Britanniában fejlesztette tovább, kutatásaikról lelkesen számolt be nekünk.  Számomra ez duplán értékes tanfolyam, mert az angol nyelvtudásomat is tovább csiszoltam, melyet anno egyetemista koromra már felsőfokúra fejlesztettem. Tartalmasabb úgy nyelvet gyakorolni, hogy közben új tudományterületekről, érdekes témáról tanulunk.

Rovinjban  a mediterrán életérzés feltölti az embert pozitív energiákkal, itt találkozik az olasz és a horvát nép kultúrája megspékelve  a külföldiekkel. A mesébe illő óváros utcácskái, a város fölé emelkedő Szent Eufémia székesegyház harangtornya vigyázza a városlakók életét. A kikötőben picinyke hajótól az óceánjáróig minden típust láthatunk. A tenger lakói közül  a delfinekkel való találkozás, a tengerfenék szemlélése igazi kuriózum. A naplemente túrák igazán népszerűek. A táj festői, a naplementék aranylóak, a delfinek barátságosan ficánkolnak a tengerben, egészen közel merészkednek a kisebb hajókhoz. Nagy örömünkre közelről tanulmányozhattuk ezeket a nagyon intelligens élőlényeket. A tanfolyam az új emberek megismerésére, kapcsolatok építésére is lehetőséget adott. Tovább bővíti szakmai lehetőségeinket és tudásunkat. Az Isztriai-félsziget, a Dalmát tengerpart és maga Rovinj különleges földtörténeti és történelmi emlékeket hordoz. A térségben találkozhatunk római kori emlékekkel is. A város évszázadokig Velencéhez tartozott. Az elmúlt 100 év háborúi átalakították a térség etnikai viszonyait. Olyan, mint egy cseppnyi Itália, az olasz is hivatalos nyelvnek tekinthető a városban.

A kurzus során tudományos alapon is megvizsgáltuk egy-egy gyengébb teljesítmény hátterében mi állhat és hogyan lehet ebből a helyzetből kitörni. Minden az agyban dől el! Ne lamentálj a lehetséges hibákon. Csináld! Ne azt erősítsd magadban ááá, én erre nem vagyok képes. De igen, csak vágj bele, kezdd el! Nem lehet feladni mielőtt még elkezdted volna. A Neuroscience szemléletváltásra és pozitív gondolkodásra sarkallja a hallgatókat még akkor is, ha eleve nem jellemző rájuk  a negatív hozzáállás és a feladás. Megerősített, hogy jó úton járok. 

Köszönöm Mindenkinek, aki a pályázat sikeréért tett, aki szervezett és akikkel az úton együtt haladtunk.  Köszönöm ezt az élményt, ebből építkezhetünk a jövőben! Hvala!


11. Wirnhardt-Dóbiás Judit
testnevelés-biológia szakos tanár
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Kurzus: Az egészség érték

Képző: Jutaki Kereskedelmi és Szolgáltató Betéti Társaság felnőttképzés

Rovinj (Horvátország) 2023. augusztus 6-12.

Az egészség érték

Az ERASMUS+ tanári mobilitási pályázat lehetőséget nyújtott a számomra, hogy részt vegyek egy, egyhetes továbbképzésen Rovinjban. Az egészség érték megnevezésű képzésen vettem részt. A továbbképzéseknek egy helyi középiskola adott otthont, ami nemcsak egy önmagában nagyon impozáns, jól felszerelt épület volt, hanem csodálatos kilátás nyílt az ablakból a tengerre.

A tanfolyam nagyon jó és aktuális témát dolgozott fel 35 órában, valamint a trénerünk egy hozzáértő és jó szakember volt, aki nagyon részletesen és alaposan, változatos módon adta át számunkra a tudást. A hét során több témát is érintettünk, a hét elején az intézményi egészségfejlesztési területekkel foglalkoztunk. Itt nagyon sokat ötleteltünk, közösen gondolkodtunk, hogy milyen innovatív tevekénységekkel lehet színesíteni, megújítani a saját iskolánk programjait az egészségnevelés terén.

A hét második felében már áttértünk az elsősegélynyújtási protokollokra, amit rengeteg gyakorlással el is sajátítottunk. Megtanultuk az eszméletlen beteg elsősegélynyújtását, stabil oldalfektetést, az újraélesztési protokollt, csecsemő-és kigyermekek újraélesztését, autóból mentést, vérzéscsillapítást, kötözési módokat. Az oktatónk egy olyan módszerrel tanított minket, amit ő maga is alkalmaz a gyakorlati óráin, a tanítványai körében nagy hatékonysággal. „Négyes oktatási módszer”

1 – folyamatában mutatja a gyakorlatot
2 – a részeire bontja és magyarázza
3 – a tanár végzi a tevékenységet és a tanuló utasít/magyaráz
4 – a tanuló végzi a gyakorlatot, miközben másik tanuló instruálja

Ez a módszer számomra nagyon szimpatikus volt, és én is szeretném a tanításban alkalmazni.

Minden napot ráhangoló gyakorlatokkal, élménybeszámolókkal kezdtünk, majd átismételtük az előző napon tanultakat, megbeszéltük a felmerülő kérdéseket. A hét során nagyon jól összekovácsolódott kis csapat lettünk, de ezt már az első pillanattól kezdve lehetett sejteni, hiszen mindenki nyitott és elfogadó személyiség volt. A csoporttársak többnyire testnevelő-biológia szakos tanárok voltak az ország különböző pontjairól. Összeségében egy nagyon jó hangulatú, interaktív továbbképzést kaptunk, ahol könnyedén sajátítottuk el elméletben és gyakorlatban is a legfontosabbakat. Ez elsősorban a felkészült és alapos trénerünknek  köszönhető, aki mindenre és mindenkire nagyon odafigyelt, fontos volt számára, hogy jól és hatékonyan tudjon együtt működni a csoport és a gyakorlatban is maximálisan elsajátítsunk mindent.

Rovinjba három másik kolléganőmmel, a férjemmel és a kiskutyámmal érkeztem. A kolléganőim is részt vettek továbbképzéseken más témákban. Egy nagyon szép és jól felszerelt apartmanban laktunk, kicsit távolabb a nyüzsgő város zajától. A napi közlekedést, iskolába járást, városnézést, strandolást a szállásunkhoz tartozó kerékpárokkal oldottuk meg, ami nagyban megkönnyítette a nagyobb távolságok leküzdését. A közös reggeli után együtt tekertünk el az iskolába, ahol mindenki ment a saját kurzusára, és haza is együtt mentünk. Otthon csodás ebéd várt minket, amit a férjem főzött a számunkra. Ebéd közben mindig megbeszéltük a napi programot, ki hová szeretne menni, mit fog csinálni, illetve az iskolában tanultakról is beszámoltunk egymásnak. A hét során mindennap strandoltunk, nagyon finomakat ettünk, sokat sétáltunk ebben a csodálatos városkában. Még hívatlan vendégeink is voltak két kis skorpió személyében. Ez nagyon különleges élmény volt a számomra.

Az iskola több programot is szervezett, az első este az ismerkedést követően volt közös vacsora egy helyi étteremben, illetve az utolsó napon hajókiránduláson vehettünk rész, áthajóztunk egy szomszédos kis városkába, Vrsarba, ahol volt lehetőség sétálgatni és gyönyörködni a tájban, majd a hajó lehorgonyzott, és a gyönyörű kék tengerben fürdőztünk, nagyon finom ebédet kaptunk és tulajdonképpen itt volt a búcsú, ennek a tartalmas és vidám hétnek a lezárása.

Rovinj az Isztriai-félsziget egyik leglátványosabb kis városkája, egy igazi turistaparadicsom, ami egy félszigetre épült, szűk kis utcácskák szelik keresztül, kasul az óvárost, rengeteg étterem van a parton, nagy a nyüzsgés. Minden nap másik strandon fürödtünk, és a tapasztalat az volt, hogy nagyon figyelnek a tisztaságra, nem nagyon szemetelnek az emberek, és ami a számunkra kardinális kérdés volt: a KUTYA. Itt mindenki imádta a kutyusokat, az éttermekben nem is nagyon kellett szólni, szinte azonnal hozták a vizet, a strandokon is szívesen látták őket, úgyhogy a mi kis Bélink is remekül érezte magát egész héten.

Csodás hetet tölthettem el Rovinjban. A kurzuson nagyon sok jó és értékes, sokoldalú kollégát ismerhettem meg, lehetőséget kaptam felfrissíteni, bővíteni a már meglévő tudásomat, tapasztalataimat a témában. Nemcsak kaptam, hanem én is adhattam a többiek számára.  A tanulás mellett feltöltődtem és fantasztikus élményekkel gazdagodtam. Bízom benne, hogy lesz még lehetőségem ilyen különleges helyen, ilyen rendkívüli körülmények között, nagy tudású emberektől tanulni.


12. Pamlényi Csilla
tanító
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Kurzus: 21. századi tanár – diákközpontú oktatás Carl. R. Rogers alapelvei és a humanisztikus pszichológia az oktatásban

Rovinj (Horvátország) 2023. július 23-29.

21. századi tanár – diákközpontú oktatás Carl. R. Rogers alapelvei és a humanisztikus pszichológia az oktatásban

A Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola tanítójaként lehetőségem van részt venni az Európai Unió oktatást, ifjúságügyet és sportot támogató Erasmus+ projektjében. A 2021-2027 közötti programsorozatban olyan nemzetközi országok között átívelő tapasztalat- és tudáscserére ad lehetőséget, mely elengedhetetlen a 21. századi Európai Oktatási Térség innovációjának megvalósításához, melynek kitűzött dátuma 2025.

    A horvátországi festői Rovinj szolgált helyszínéül a 21. századi tanár – diákközpontú oktatás Carl. R. Rogers alapelvei és a humanisztikus pszichológia az oktatásban című kurzusnak, melyet azért választottam, mert 1998-ban már a budai Alternatív Pedagógusképző Műhelyben tanultam róla, s tanítói, munkaközösség vezetői és intézményvezetői pályámat is az egyéni bánásmódot előtérbe helyező, személyiségközpontú szemlélet hatotta át. Szerettem volna egy olyan átfogó tudást kapni, mely életutam további részében is hasznosíthatok. 

Az élethosszig tartó tanulás híveként folyamatosan képeztetem magam. Kíváncsian vártam, hogy miként tudom majd az itt tanultakat eddigi tapasztalataimba illeszteni. A képzésen közösen, leginkább csoportmunkában fedeztük fel a humanisztikus pszichológia vívmányait. Több “aha” élményünk volt, hiszen komoly hivatástudattal és innovatív szemlélettel rendelkező pedagógusok alkották csoportunkat, kikkel értékes tapasztalatcserét folytathattunk. Kiemelten foglalkoztunk a diákközpontú oktatás viselkedésmegváltoztató hatásával és eszközeivel. Megtanultuk, hogy az intelligencia típusoktól függnek a tanulási stílusok, továbbá azt is, hogy az empátia, a feltétel nélküli elfogadás és a példamutatás mindennek az alapja. Gyakoroltuk a facilitátori szerepkört, a kritikai gondolkodást, a másként látást. 

Képzőnk hiteles személyisége segítségünkre volt abban, hogy megértsük, mennyire fontos az, hogy kellő önismerettel rendelkezzünk és képesek legyünk folyamatos jelenlétre, tudatosságra. A Hungary Expert a Tanárokért és Diákokért  szervező továbbképzése egy helyi gimnázium patinás épületében valósult meg, melynek felirata hirdeti: “Non scholae sed vitae discimus” – Nem az iskolának tanulunk, hanem az életnek.

Lehetőséget kaptunk szervezőinktől arra, hogy tágabb környezetünket is megismerjük, így délutánonként és este felfedezhettük Rovinjt, ami Isztria mesebeli kincsesdoboza a maga valóságában. A kiváló gasztronómiától számos gyönyörű műemléken, templomon át és strandon keresztül eljutottunk külterületi olívaligetekhez is. Igyekeztünk a teremtett környezetet felfedezni. A reggeli futásaim fényében tündökölt legszebben a város. Hatalmas élmény volt a delfines hajótúra, ahol további kapcsolatokat is építhettünk.

   Hálás vagyok, hogy részese lehetek a projektnek, ugyanakkor tisztelettel gondolok a szervezőkre, mentortanáromra és köszönettel tartozom iskolai koordinátoraimnak. Bízom benne, hogy a jövőben sikerrel tudom majd adaptálni az itt tanultakat és tapasztaltakat.


13. Bolyki Miklósné
fejlesztőpedagógus
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Kurzus: Matekos játék, játékos matek – képességfejlesztő tevékenységek, játékok, feladatok, alsós pedagógusok számára

Rovinj (Horvátország) 2023. július 22-30.

Matekos játék, játékos matek – képességfejlesztő tevékenységek, játékok, feladatok, alsós pedagógusok számára

Július 22-től július 30-ig részt vehettem a Jutaki Kereskedelmi és Szolgáltató Bt. felnőttképzésében Rovinjban az Erasmus + program támogatásával, mint a Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola fejlesztőpedagógusa. Hogy bővítsem fejlesztőpedagógusi eszköztáramat, a „Matekos játék, játékos matek – képességfejlesztő tevékenységek, játékok, feladatok alsós pedagógusok számára” című egyhetes kurzusra jelentkeztem, melyet Oravecz Márta és dr. Kivovicsné Horváth Ágnes matematika szakos tanítók tartottak magyar nyelven. 2018 óta az ERASMUS + program keretében mindketten több kurzust vezettek trénerként. A kurzus ugyan magyar nyelven folyt, de az idegen nyelvű környezetben, a mindennapi kommunikációban folyamatosan gyakorolhattam nyelvtudásomat, kapcsolatokat építhettem csoporttársaimmal. Rovinjban a képzést befogadó iskolaépület egy ebédlővel, tornapályával, klímával, IKT eszközökkel jól felszerelt, három emeletes épület volt, mely a tanulási igényeinket maximálisan kiszolgálta. Ivóvíz vételi, reggeli és ebéd lehetőséget biztosítottak számunkra a délelőtti tanulás mellett – ezzel is megkönnyítve számunkra az amúgy is gyorsan futó időt.

Nagyon jó választás volt számomra ez a képzés, mert a két remek mentorral felépített órák során sok új és régi matekos játékot ismerhettem meg és próbálhattam ki páros és csoportmunkában. Készíthettem egyszerű eszközöket a matematikai tananyag játékos megtanításához. Sok új dolgot tanultam, melyeket jól fogok tudni kamatoztatni a következő tanév során, mint fejlesztőpedagógus. Megtapasztalhattam, hogy az „ún. utált matematika” lehet szerethető tantárgy, csak éppen nem értelmetlen gyakorlással kell helyettesíteni az értő tanulást. Mindenki szeret játszani. A játék azonban nem pusztán haszontalan időtöltés, hanem a megfelelően vezetett és jól összeállított játékok nagyon komoly fejlesztő hatásúak. A saját élményen alapuló képzések segítenek a pedagógusoknak abban, hogy a játékos oktatás egyes elemeit saját maguk kipróbálják, és így sokkal hatékonyabban tudják beépíteni a szakmai munkájuk során a hétköznapok tevékenységei közé. A módszertani struktúrák jól rendszerezik ezeket az egymásra épülő játékokat, melyek során az alsós gyermekek sokkal hatékonyabban tanulhatják meg az egyes matematikai szabályokat, és azokat készség szinten tudják majd alkalmazni sokkal hatékonyabban, mint az korábban elképzelhető volt.

Oravecz Márta 1-2. osztályra lebontva megmutatta, hogyan lehet a gyerekekkel élményszerűvé tenni  a matematika tantárgyat úgy, hogy eljátszom, lejátszom a folyamatokat, miközben a legfontosabb módszertani eszközként a tevékenykedtetést használom fel akár egy mértékegység átváltásnál, akár a szorzótábla tanításánál.
Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes matematikatanár megmutatta, hogyan épül az 1-2. osztály témáira spirálisan a 3-4. osztály tananyaga. Megmutatta, hogyan lehet a kicsiknek szánt játékokat továbbfejleszteni, nehezíteni, hogy 3-4. osztályban is játszhatóvá váljanak. Megmutatta, hogyan lehet elsajátítani a matematika tudást, hogy az idő elrepül, s a gyerek észre sem veszi, hogy játékosan mennyi mindent megtanult, megtapasztalt. A délelőttöket azért is élveztem, mert a két mentor felváltva tartotta meg óráit, és ez változatosságot, fenntartott figyelmet vitt bele a tanulás folyamatába. Így gyorsan eltelt a hét, melyet nagyon sajnáltam: tanultam volna még.

A tanulási hét során a délutáni szabadidő alatt lehetőségem nyílt megismerkedni a horvát kultúrával. A szervezett programok ideje alatt közelebbi barátságot kötöttünk a képzés többi résztvevőjével és az itt élő horvát emberekkel. Élvezhettük vendégszeretetüket, megtapasztaltuk segítőkészségüket. Megismerkedtünk az ország történelmével, felfedeztük gazdag épített örökségét.

Iskolámból többen is részt vettek több turnusban és több csoportban Rovinjban a program keretében különböző képzéseken. A szabadidős programok lehetőséget nyújtottak kötetlen beszélgetésekre, a munkatársak jobb megismerésére, ami úgy érzem, a következő tanévben segíteni fog a közös munkában mindannyiunk számára. Sok ilyen élményteli, magas színvonalú képzést kívánok a többi résztvevőnek is. Remélem, hogy a jövőben lesz még lehetőségem részt venni hasonló. jól szervezett, magas színvonalú képzésen az ERASMUS + program keretében.


14. Kissné Papp Gabriella
intézményvezető-helyettes
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Kurzus: Asszertív kommunikáció – Hogyan kommunikáljunk hatékonyan és erőteljesen, és legyünk győztesek
Képző: JUTAKI Bt. Hungary Expert a Tanárokért és a Diákokért
Rovinj (Horvátország) 2023. július 30 – augusztus 5.

Asszertív kommunikáció – Hogyan kommunikáljunk hatékonyan és erőteljesen, és legyünk győztesek

A Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola második alkalommal pályázott sikeresen az ERASMUS+ az európai oktatás, képzés, ifjúságügy és sport támogatására irányuló uniós program keretében Ginczli Lajosné intézményvezető támogatásával, valamint Szászné Süle Annamária kitartó munkájának köszönhetően. A pályázatok elkészítésében volt szerencsém munkáját segíteni.

Nyertes pályázatunk címe: További lépéseink a sikeresebb és boldogabb 21. századi iskolánkért.

Pályázatunk egyik célkitűzéséhez kapcsolódóan, az intézményi és személyes kommunikációm fejlesztése érdekében választottam az Asszertív kommunikáció című képzést. A kurzus vezetője Szász Ramóna volt. Szakmai felkészültsége és közvetlen, vidám személyisége garantálta a képzés sikerét.

A pályázati koordinátor kolléganőmmel, Szászné Süle Annamáriával július végén Szlovénián keresztül utaztunk Rovinjba. Útközben ellátogattunk két csodálatos helyre – megtekintettük a Predjamai várat és a Posztojnai cseppkőbarlangot.

Rovinj Horvátország legromantikusabb városa. Helyileg az Isztriai-félsziget nyugati partján fekszik. Rovinj érdekessége, hogy a város egy kis félszigeten helyezkedik el. Számos szűk, sikátor kaszabolja keresztül Rovinj labirintus jellegű óvárosát és nagyon tiszta strandok találhatók a környéken.” (https://www.horvatorszaginfo.hu/helyek/rovinj) – olvashatjuk egy utazóknak szóló tájékoztató oldalon. Izgatottan vártam, hogy személyesen is megismerhessem ezt a helyet.

Első nap, vasárnap, a regisztráció után elindultam felfedezni a tengerpartot és a kis, kövezett utcákkal, sikátorokkal teli Óvárosi részt. Nem csalódtam, valóban meseszép helyre érkeztünk. A csoporttársakkal való ismerkedést segítette a szervezett közös vacsora.

A szállásom az iskola mellett volt, de az Óvárosba is néhány perc alatt el  lehetett jutni gyalogosan, így ott tartózkodásom ideje alatt sikerült felfedeznem a kis utcák szépségeit, a város nevezetességeit.

A képzés során megismerkedtünk az asszertív kommunikáció elméletével és gyakorlatával egyaránt. Foglalkoztunk a kommunikációs csapdákkal, az indulatkezeléssel, elsajátítottuk a hatékony önkifejezés eszközeit. A csoportosan, párokban végzett gyakorlatok során lehetőség nyílt az együttműködésre, az asszertív kommunikáció kipróbálására. Ráébredtünk arra is, hogy mindannyian hasonló problémákkal küzdünk, így közösen tudtunk hatékony megoldásokat keresni.

Számomra az ÉN-kijelentések fontossága, a saját jogaim és igényeim megfogalmazása és ezek jelentősége, az agresszív kommunikáció hátterének megismerése, belső mozgatórugóink tudatosítása, valamint önismeretem erősítése volt a legfontosabb azok közül a témák közül, melyeket a képzés során megismertünk, amelyekkel foglalkoztunk.

A délutáni szabadidő sem telt tétlenül. Több környező településre, városba sikerült eljutnom: Motuvun, Grozjan, Pula, Porec. Varázslatos időutazás volt. Rovinj kulturális, történelmi öröksége, a nyüzsgő tengerparti élet valóban izgalmas, bámulatos. Részt vettem egy hagyományos esti zenei programon is. Az óvárosi séta a nagypénteki körmenet útvonalán vezetett az ősi vallási szertartás dalaival gazdagítva.

Többször fürödtem a tengerben, delfinnéző hajókiránduláson is voltam. Sajnos az esős időjárás miatt elmaradt az utolsó napra tervezett hajókirándulás. A gasztronómiai élményeket is meg kell említenem – helyi specialitásokat és sokféle halételt sikerült megkóstolnom.

A Rovinjban töltött idő maradandó élményt jelent számomra. A személyes fejlődésem mellett sikerült hazai és külhoni kollégákkal is megismerkedni, kapcsolatot építeni. Bízom abban, hogy a mindennapi élet során és a munkahelyemen is hasznát tudom venni a tanultaknak, valamint lesz módom arra is, hogy mindezt megosszam és átadjam kollégáimnak, ezzel is segítve őket önismeretük fejlődésében és kommunikációjuk tudatosabbá, hatékonyabbá tételében, hiszen „Non scholae, sed vitae discimus.” (Seneca) – „Nem az iskolának, hanem az életnek tanulunk” – ahogy a képzés helyszínéül szolgáló középiskola homlokzatán is olvasható.

Végezetül köszönetemet fejezem ki a képzés szervezőinek, Véghné Juhász Krisztinának és a Hungary Expert a tanárokért és diákokért munkatársainak, valamint trénerünknek, Szász Ramónának, hogy munkájukkal lehetővé tették számomra és kollégáim számára, hogy egy élményekkel és új ismeretekkel teli hetet tölthettünk ezen a csodálatos helyen, Rovinjban.


ÖSSZEFOGLALÓ 2022/2023

 Az Erasmus+ programban 2022. február 23-i határidőre benyújtott rövid futamidejű köznevelési mobilitási (KA122-SCH) pályázat: 2022-1-HU01-KA122-SCH-000073858 számmal, Lépéseink a sikeresebb és boldogabb 21. századi iskolánkért címmel támogatást nyert.

A projekt megvalósításának időtartama alatt (2022. 06.01. – 2023. 06.01.) pedagógusaink és diákjaink az alábbi mobilitásokban vesznek részt:

Molnárné Harcsás Erzsébet 2022. 07.10-16. Vonások és fogások – Az írás és fogalmazás tanításának jelentősége az anyanyelv tanításában – Horvátország, Rovinj

Szászné Süle Annamária 2022. 07.18 – 23. Conflict Management, Emotional Intelligence and Bullying Prevention – Spanyolország, Barcelona

Kissné Papp Gabriella 2022. 10.17 – 22. Life Coaching for Teachers: Happy Teachers for Better Students – Írország,Dublin

10 tanuló a 7-8. osztályból 2023.04.05.-13. Sustainability /Fenntarthatóság – Írország, Dublin


DISSZEMINÁCIÓ

  1. Molnárné Harcsás Erzsébet
    alsós tanító
    Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola

Kurzus: Vonások és fogások- Az írás és fogalmazás tanításának jelentősége az anyanyelvi oktatásban
Rovinj, 2022. július 10-16.

Élmény és tudás

Életem egyik csodálatos élményét kaptam ezen a kiválóan szervezett programon, hiszen először láthattam, érezhettem a tenger végtelenségét, a városka mesés szépségét, ezt a varázslatos miliőt. Minden kollégám számára javaslom e képzésen részvételt a szakmai kiégés megelőzésére, teljes felfrissülésre, új ismeretségek teremtésére, tudásmegosztásra, szemléletformálásra. Az eddigi munkámban, gyakorlatomban kaptam megerősítést és lesznek területek, ahol frissítem a megszerzett tudás birtokában szemléletemet, tevékenységeimet. Kollégáimnak örömmel adom át ezt a hangulatot, e boldog egy hét minden gyönyörűségét, hogy kedvet ébresszek bennük e különleges képzésformához.

A tanfolyam az írás, helyesírás, szóbeli és írásbeli szövegalkotás területeit helyezte a középpontba. Sok-sok tevékenységgel, játékkal színesített elméleti és gyakorlati segítséget kaptunk munkánkhoz. Oravecz Márta és Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes személyében nagy tudással, sok tapasztalattal rendelkező pedagógust és nagyon pozitív kisugárzású embereket ismerhettem meg. Csodálattal, nagyrabecsüléssel hallgattam őket, rengeteg tudást adtak át a hét folyamán. A kezdeti alapoktól a betűk, szavak, mondatok kisebb egységein keresztül jutottunk el a szövegig, majd az írás – fogalmazás ellenőrzéséig, az értékelésig. Elméleti alapokat nyújtottak, melyeket a gyakorlatban is kipróbálhattunk változatos munkaformákban. Sok jó gyakorlattal, játékkal, ötlettel segítettek abban, hogy a gyerekekkel a legszínesebb módon szerettessük meg az írás technikáját, a fogalmazás készítésének tartalmi varázsfogásait. Megtanultuk, hogyan vezethető rá a gyermek a helyes ceruzafogásra, milyen sokrétű feladattal fejleszthető a finommotorika, matematika, ének, rajz, technika, s még a testnevelés tantárgyban is. Az előkészítő időszak rendkívüli fontosságú a biztos alapok megteremtésében, kellő időt kell fordítanunk rá. Az órák nagyon hangulatosan, változatosan szervezetten, minden résztvevőt aktívan bevonva történtek.

A kurzuszáró napon átvehettük a képzést igazoló oklevelünket. Szombaton pedig pompás hajókirándulással is megajándékoztak bennünket a szervezők. Elhajóztunk Vsarba, ahol bejárhattuk a szigetke utcáit, meglátogathattuk nevezetes épületeit, gyönyörködhettünk a panorámában.

Hálásan vagyok, hogy egy életre szóló élménnyel és sok-sok szakmai tudással, új kapcsolatokkal gazdagodhattam.

 

 


2. Szászné Süle Annamária
angolnyelv-tanár
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola

Kurzus: Conflict Management, Emotional Intelligence and Bullying Prevention
Barcelona, 2022. július 18-23.

Hola Barcelona!

Évek óta vágytam arra, hogy külföldi tanártovábbképzésen vehessek részt, mert szeretek utazni, és nyelvtanárként idegen nyelvekkel, emberekkel autentikus környezetben találkozni mindig nagy élmény számomra. Erasmus ösztöndíj támogatással idén nyáron ebben a komplex tapasztalatban részesülhettem, amiről örömmel számolok be.

Az intézményi pályázat elkészítésében tevékenyen részt vettem. Izgalmas volt átgondolni, milyen fejlesztésre van szüksége az iskolának, amit tanárai által elvégzett tanfolyamokon keresztül elérhet, beépíthet, és új kapcsolatok által megújulhat.

Az egy hetes kurzus, amit Barcelonában, az Europass Academy of Creativity iskolában elvégeztem: „Konfliktuskezelés, az érzelmi intelligencia fejlesztése, és az iskolai bántalmazás megelőzése”.

A tananyag rendkívül tartalmasnak bizonyult. Mind az elméleti, mind a gyakorlati ismeretek gazdag tárháza volt. Trénerünk, Sonia Solar pedig még további kutatási útvonalakra mutatott rá az interneten. Megtekintettünk több videó filmet konfliktus kezelési technikákról, érzelmi intelligencia fejlesztésének módszereiről, melyek rávezettek összefüggésekre és következetes pedagógiai rendszerben való gondolkodásra, aminek egészséges értékei magában hordozzák a problémák, bajok „betegségek” megelőzését.

A tanulócsoportunkba négyen Romániából, öten Magyarországról jöttek, egy fő pedig Németországból. Volt köztünk pszichológus, gyógypedagógus, fejlesztő pedagógus, alsós tanító és felsős szaktanár. Pedagógiai tapasztalatainkat, hasonló problémáinkat, jó gyakorlatainkat megosztottuk, közösen elgondolkodtunk lehetséges megoldásokon, és sok jó ötlettel látott el bennünket a kedves, fiatal trénerünk. A kommunikáció angol nyelven folyt közöttünk.

Nemcsak szakmai tudásunk bővítése által formálódtunk ezen a héten, hanem a különböző kultúrák találkozása során is meg-megvilágosodtunk, rácsodálkoztunk új, eddig ismeretlen dolgokra, miközben látókörünk szélesebbé vált. Tanfolyamunk témakörének egyik alappillérével – a diverzitással, a különbözőségek elfogadásával és éltetésével – jól egybecsengett a helyszín, Barcelona.

Barcelona rendkívül nyüzsgő, sokszínű, változatos, dombokkal körülölelt, tengerparti spanyol nagyváros, egyben Katalónia fővárosa. Közepén tornyosul a gigantikus méretű, több, mint száz éve folyamatosan épülő bazilika, a Sagrada Familia. Városszerte csodás épületek, hangulatos terek, látványos szökőkutak, tengerparti sétányok vártak a délelőtti tanulás után. Az iskolánk egyik délután idegenvezetést is szervezett számunkra. A szállásom ablaka egy üde zöld parkra nyílt, reggelit az utcai teraszon fogyaszthattam elbámészkodva az utcán folyamatosan közlekedő kerékpárosokat és rollereseket. Ottlétem alatt a látványosságok mellett gyönyörködhettem a különleges spanyol és katalán ízek világában is, átadva magam a paellák, tortillák, xurrosok, tapasok, sangriák és fagylaltok kulináris élvezetének.

Igen! Valóban így képzeltem, ugyanakkor várakozásaimat felülmúlta az élmény: utazás külföldre, találkozások, kalandok, látványosságok, szakmai tapasztalat, tanulás, formálódás, személyiségfejlődés. Igazán hálás vagyok, hogy az Erasmus+ pályázat keretében támogatást kaptam erre a színvonalas továbbképzésre, az utazási költségekre, a szállásra és az ott tartózkodásom megélhetési költségeire. Örömmel tölt el arra gondolnom, hogy ősszel feltöltődve, lelkesen átadhatom kollégáimnak, tanítványaimnak a Barcelonában szerzett tapasztalataim kincseit, és remélem, hogy fokozatosan sikerül megvalósítani intézményünk fejlesztése érdekében kitűzött célokat.

Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola Projektje: Lépések egy boldogabb és sikeresebb 21. századi iskoláért


3. Kissné Papp Gabriella
angolnyelv-tanár, intézményvezető-helyettes
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola

Life Coaching for Teachers: Happy Teachers for Better Students – DUBLIN
A Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola 2022-1-HU01-KA122-SCH-000073858 számú
projektjének keretében 2022. 10. 17-től 22-ig Dublinban vettem részt az Europass
Teacher Academy
szervezésében egy életvezetési kurzuson, amelyet Deirdre Cronnelly
vezetett.

Miért választottam ezt a képzést?
Úgy gondolom, a mai pedagógus társadalom nagy része keresi az egyensúlyt a
magánélet és az iskolai élet között, sokan a kiégés határán állnak. Magam is közéjük
tartozom. Intézményvezető-helyettesként nagyon nehéz volt számomra minden feladatot
elvégezni a nyolc órás munkanap során. Sokszor nem jutott idő a megfelelő étkezés
beiktatására, otthon is iskolai feladatokkal foglalkoztam. Éreztem, hogy valamit tennem
kell annak érdekében, hogy helyreálljon életemben az egyensúly. Úgy éreztem, ha ez
sikerül, kollégáimnak is példát tudok majd mutatni, segíteni tudom őket is ezen az úton
annak érdekében, hogy pozitív kisugárzásunkkal, kiegyensúlyozottságunkkal a
gyerekeket is boldogabbá tudjuk tenni.
A csoportunkban három görög, két spanyol és egy bolgár pedagógus kollégával
dolgoztunk együtt.
Az általános elméleti megközelítésen túl lehetőségünk nyílt egyéni problémáink feltárására, megbeszélésére is, egyben megoldási stratégiákat is kaptunk.
Csoportvezetőnk igyekezett közelebbről megismerni minket, hogy személyre szabottá tudja tenni a kurzust mindannyiunk számára. Egy belső utazáson vettünk részt, szembe néztünk önmagunkkal, megfogalmaztuk problémáinkat, melyek meglepő módon nagyon hasonlóak voltak a diákokkal, szülőkkel kapcsolatban. Főbb témakörök voltak: önismeret, egészséges étkezés, relaxáció, tudatos életvezetés, időgazdálkodás, hogyan mondjunk NEM-et stratégiák. A 9-től 14 óráig tartó foglalkozásokon volt szerepjáték, beszélgetés, előadás, gyakorlati
feladat, amelyek mindegyike elősegítette a témában való elmélyülést.

Csoportvezetőnk nagyon sokat segített abban is, hogy szabadidőnkben mit válasszunk a
sok érdekes látnivaló közül. A Dublinban töltött egy hét alatt sikerült bepillantást nyerni a
lüktető város életébe. Csodálatos templomok, múzeumok, parkok, hangulatos
szórakozóhelyek, kiváló közlekedés, udvarias, segítőkész emberek jellemzik a várost.
Dublin nevezetességeinek megtekintésén kívül sikerült eljutnom több környező
településre is busszal, vonattal: Howth, Dún Laoghaire, Malahide.
A kurzus zárása utáni napon, szombaton közös kiránduláson vehettünk részt a Wicklow
hegységben, látogatást tettünk Glendalough-ban és Russborough-ban.
Ez a hét felejthetetlen élmény volt számomra. Régen nem volt lehetőségem ennyi időt
magamra szánni, átgondolni a lehetőségeimet és korlátaimat, valamint ilyen csodálatos
helyeken is régen jártam már. Valóban testi-, lelki- és szellemi feltöltődést jelentett
számomra ez az utazás: az élet minden területén „üzemanyaggal” feltöltve érkeztem
haza.

Remélem, sokáig kitart majd és lesz lehetőségem megosztani és átadni a tanultakat
kollégáimnak is.


A „SMARAGD” SZIGETEN

Márciusban eljött a Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola tizenegy kiváló tanulója számára a 2022/23-as tanév egyik fénypontja: az intézmény által elnyert Erasmus Plus pályázatnak köszönhetően elutazhattak Írország fővárosába, Dublinba, ahol egy héten keresztül iskolai keretek között fenntarthatósági témájú projektben vettek részt. Közösen gondolkodtak és vitákat folytattak a klímaváltozásról, a műanyagszennyezésről és a gyorsdivatról.

Az iskolai tevékenységeken túl Írország kultúrájával, történelmével és fővárosának nevezetességeivel ismerkedtek meg a tanulók. Emellett megtapasztalták az ország borongós időjárása és hirtelen záporai mellett a jó hangulatú Szent Patrik napi felvonulást és a csodálatos közeli tengerpart varázsát is.

Az utazásban részt vevő tizenegy diák a hetedik és nyolcadik évfolyamról lett kiválasztva nemcsak a jó tanulmányi eredményeik, példás magatartásuk és angol nyelvi tudásuk, hanem a fenntarthatóság témájában való jártasságuk alapján is. Bízunk abban, hogy a diákok a kiutazás során nyert tapasztalataikat és ismereteiket tovább kamatoztatják iskolájuk és tágabb környezetük javára a jövőben. A Petőfi Sándor Általános Iskola további Erasmus programokra pályázik, hogy diákjai hasonló lehetőségekben és élményekben részesüljenek.

Gödöllő 2023. 03.27.


Érzelmi intelligencia fejlesztése

Erasmus mobilitáson, a Barcelonában végzett tanfolyam „Conflict Management, Emotional Intelligence and Bullying Prevention” rámutatott arra, hogy a konfliktuskezelés sikerének és az iskolai zaklatások megelőzésnek kulcsa az érzelmi intelligencia fejlesztésében rejlik. A tanév folyamán fókuszba került az ezzel való tudatosabb foglalkozás, amihez készült egy összefoglaló gyűjtemény. Ezt a kollégákkal megosztottunk.

EQ1_Érzelmi Intelligenciáról

Érzelmi Intelligenciáról 2_compressed

Érzelmi Intelligenciáról 3_compressed

Érzelmi Intelligenciáról 4_compressed

EQ5_Érzelmek listája


Az ERASMUS+ projektünk során tanultak alkalmazása intézményünkben:  A stresszkezelés és időgazgdálkodás módszerei

Kissné Papp Gabriella összefoglalója

ERASMUS+ KA122 PROJECT 2022
Dublin – Life Coaching for Teachers:
Happy Teachers for Better Students
17/10/2022-22/10/2022
2021/2022-es tanév – Kissné Papp Gabriella

A tanfolyam elvégzése után, a tanév során a fokozott stressz kezelése érdekében konstruktív módszereket, valamint a hatékony  időgazdálkodással kapcsolatos technikákat gyűjtöttem össze, osztottam meg a nevelőtestület tagjaival. Ennek alapvető célja a kollégák „jóllétének” elősegítése, ezáltal a tanórákon és tanórán kívüli tevékenységek során való pozitív jelenlétük támogatása, mely a tanulók életére is jelentős hatást gyakorol.

  1. Első lépésként a beszámoló ppt bemutatásakor elvégezhették a kollégák az „ÉLET=KERÉK” felmérést, azaz feltérképezhették, hogy az élet mely területein szükséges változtatniuk a kiegyensúlyozott élet érdekében.

 

2. Második lépésként a stressz tüneteinek és okainak megismerése következett.

Kapcsolódó anyagok:

https://anatur.hu/blog/stressz-testi-tunetei-ellen
https://www.webbeteg.hu/cikkek/stressz/12056/stressz-kovetkezmenyei

https://www.penzcentrum.hu/egeszseg/20230213/mi-a-stressz-a-kronikus-stressz-tunetei-szovodmenyei-kezelese-1134004

https://www.hazipatika.com/psziche/stressz/cikkek/a_stressz_10_jele

3. A tünetek és okok feltérképezése után stresszkezelés különböző módszereit kell megismernünk. Ehhez gyűjtöttem olyan forrásokat, amelyeket tanulmányozva mindenki az egyéni szükségleteihez igazítva tud megfelelő módszereket találni, kipróbálni és alkalmazni a stresszkezelés, illetve a stressz csökkentése érdekében. Nagyon fontos már a kezdeti tünetekre felfigyelve megelőzni a súlyosabb depressziót és a kiégést.

https://onfejlesztoakademia.hu/stresszkezeles/

https://noisikertrener.hu/stresszkezeles/

https://csaladbanutazunk.hu/amit-a-stresszrol-tudni-kell/

https://www.youtube.com/watch?v=By9HoEHNv10

https://mindfulnessitthon.hu/stresszkezeles-mindfulness-gyakorlat-3-lepesben/

4. A következő lépés olyan hatékony időgazdálkodási módszerek feltérképezése, megismerése, és összegyűjtése, majd közreadása (pl.: messenger csoport, személyes megbeszélések), amelyek segítik a kollégákat a napi szinten jelentkező feladatok ütemezésében, rangsorolásában, ezzel is elkerülve a túlterheltséget és a fokozott stressz kialakulását.

https://www.billingo.hu/blog/olvas/idogazdalkodas-modszerek

https://onfejlesztoakademia.hu/idogazdalkodas/

https://thebrightacademy.hu/idogazdalkodas-7-1-hatekonysagnovelo-modszer/

https://eta.bibl.u-szeged.hu/3419/    (letölthető ppt és videó!!)

5. A programon tanultak közül az utolsó egység, amit a nevelőtestülettel megosztottam, a következő: nem kell mindent kontrolálnunk, vannak olyan dolgok, amelyekre nincs ráhatásunk, befolyásunk. Ha ez utóbbiakkal próbálunk meg foglalkozni, nő a stresszhatás is életünkben, tehát ezeket próbáljuk meg elkerülni. Az energiáinkat olyan dolgokra kell fordítanunk, azokra a szegmensekre kell fókuszálnunk, amelyek valóban fontosak számunkra. A W.I.N. technika (felmérni, hogy az adott pillanatban mi a fontos számunkra) megismerése segíthet ebben.

6. Hogyan tudjuk elérni, hogy fizikailag, érzelmileg és mentálisan is jól tudjuk magunkat érezni?
Ehhez szükséges az egyensúly megtalálása, melyben az általam összegyűjtött technikák, módszerek segítségünkre lehetnek a továbbiakban.
Szükséges továbbá a tudatos jelenlét az életünk minden területén, azaz fontos a MINDFULNESS megismerése is. Ennek megismerése és alkalmazása mindennapi életünkben egy következő lépés lehet a kiegyensúlyozott élet megteremtése érdekében.

A kurzuson tanultak végső üzenete:

7. Záró gondolatok:

A nevelőtestület körében több alkalommal készítettem elő és értékeltem klímatesztet. Az intézményvezetői és intézményi önértékelés keretében is én végeztem el a nevelőtestület és szülők körében az elégedettségi kérdőívezést. Ezeken kívül készítettem egy SWOT analízist és egy viselkedéskultúra kérdőívet is a projekt időtatama alatt, amelyek kitöltéséhez a kollégák aktív közreműködése elengedhetetlen volt.

Az eredmények tükrében és a személyes interjúk alapján elmondható, hogy a nevelőtestület körében javult a kommunikáció, az együttműködés. Több közös szabadidős programot is szervezetek a kollégák a tanév során (pl.: közös színházlátogatás, kirándulás).

A felmérések, kérdőívek eredményeit felhasználtuk az értékelési folyamat során, valamint a következő időszak feladatainak kijelöléséhez is. Ezeknek a felméréseknek alapján tudtuk kijelölni a következő (2022/2023) ERASMUS pályázatunkban egyes célokat, és választottunk a célok megvalósítása érdekében kurzusokat.

Különlegesen nagy eredménynek tartom, hogy a pályázatban vállalt egyik fő célkitűzés megvalósult, azaz a jelen pályázat (2021/2022) során létrejött három tanári mobilitás helyett az új pályázat (2022/2023) keretében már 16 tanári mobilitás fog megvalósulni. Ez ötszöröse a korábbi évi jelentkezőknek, a nevelőtestület létszámának pedig több mint 25%-a.   

 

Elérhetőségek

OM azonosító: 037328
Cím: 2100 Gödöllő, Munkácsy Mihály utca 1.
Intézményvezető: Ginczli Lajosné
E-mail: igazgato@godollo-petofi.hu
Telefon: + 36 30 783 9215
Titkárság: + 36 30 783 9195

 

Az iskola nyitvatartása ügyintézés céljából:

Hétfő: 08:00 – 16:00

Kedd: 08:00 – 16:00

Szerda: 08:00 – 16:00

Csütörtök: 08:00 – 16:00

Péntek: 08:00 – 16:00

Tanulói ügyelet biztosítása:

Hétfő: 06:30 – 18:00

Kedd: 06:30 – 18:00

Szerda: 06:30 – 18:00

Csütörtök: 06:30 – 18:00

Péntek: 06:30 – 18:00

 

 

Támogatónk

Gödöllői Német Nemzetiségi Önkormányzat

Elnök: Kaiser Péter

Elérhetőség: peter.kaiser@gnno.hu

Csengetési rend

1. óra: 8.00 – 8.45
2. óra: 9.00 – 9.45
3. óra: 10.00 – 10.45
4. óra: 11.00 – 11.45
5. óra: 12.05 – 12.50
6. óra: 13.00 – 13.45
7. óra: 13.55 – 14.40


Dunakeszi Tankerületi Központ

Cím: 2120 Dunakeszi, Állomás sétány 4.

Központi telefon: +36 (27) 795-206

E-mail: dunakeszi@kk.gov.hu


Honlap: https://kk.gov.hu/dunakeszi
Adatvédelmi tisztségviselő: adatvedelem.dunakeszi@kk.gov.hu
Integritás tanácsadó: https://kk.gov.hu/tajekoztato-anyagok45
Közérdekű adatok: https://kk.gov.hu/kozerdeku-adatok-dk